Selasa, 6 Oktober 2015

Gambar Contoh Pertanian Bandar










Jika anda tidak mempunyai ruang untuk kebun sayur,  anda tidak berpeluang merasa sayur-sayuran segar hasil tanaman anda sendiri. Menanam sayur di dalam bekas adalah satu penyelesaian yang bagus. Menggunakan kontena dan bekas-bekas kecil membolehkan anda untuk mempunyai taman mudah alih yang boleh mekar dan buah-buahan sepanjang tahun.
Dengan melindungi tumbuh-tumbuhan daripada kesejukan, atau cuaca kemarau yang berpanjagan, anda akan sentiasa mempunyai bekalan segar lada, tomato, daun salad, bayam dan lain-lain hasil kebun sayur anda yang lazat. Ia juga boleh menjadi hiasan untuk meja anda.


Bekas

Apakah jenis bekas yang perlu anda guna?. Jangan risau, terdapat banyak jenis bekas yang boleh digunakan, pastikan ia mempunyai  saliran air yang baik dan tidak menjadi terlalu panas apabila anda biarkan ia di bawah cahaya matahari.
Terdapat banyak pilihan yang baik, tetapi pertimbangkan baik buruknya dan merancang dengan sewajarnya. Sebagai contoh, seramik kelihatan dengan baik tetapi cenderung kepada pengeringan dengan cepat dan memerlukan air yang kerap. Tong kayu lama mengekalkan air yang lebih baik dan tidak panas tetapi senang untuk reput. Jadi kreatif.
Cuba sesuatu menggunakan barang terbuang seperti paip lama dan teko teh. Contoh tumbuh-tumbuhan bekas yang baik adalah  bawang putih, sayur dan bawang merah, yang tidak mempunyai akar yang mendalam dan hanya memerlukan ruang yang sangat kecil untuk berkembang. Cuba menanam herba, ia juga  adalah satu lagi idea yang hebat.

Tanah

Tidak kira sama ada tumbuh-tumbuhan dalaman / luaran adalah bunga, herba, atau sayur-sayuran, tanah yang anda gunakan adalah sangat penting. Jika tanah yang tidak baik akan menjadikan  tanaman anda menjadi teruk.
Saya tahu, anda mempunyai tanah sedia ada di luar, tetapi habiskan sedikit wang dengan membeli tanah berkualiti khas untuk menanam. Masalah dengan tanah yang biasa ini adalah bahawa ia terlalu berat dan mudah untuk berkelompak. Ia juga mungkin mengandungi penyakit, benih rumpai dan serangga perosak. Jadi lebih berhati-hati dengan  membeli tanah berkualiti.

Penyiraman

Kerana tanah menanam adalah lebih ringan dan kurang padat daripada tanah biasa, anda perlu menyiram lebih kerap apabila anda menanam di dalam pasu. Untuk menguji kelembapan tanah, biarkan jari anda lakukan! Tekan jari ke dalam tanah menanam sedalam dua inci. Jika ia kering, maka ia adalah masa untuk air. Jika bekas anda berada di luar pastikan untuk memeriksa tahap kelembapan, ia cenderung kering dengan cepat kerana terdedah kepada matahari dan angin.

Reka Bentuk

Anda boleh mereka bentuk kebun bekas anda seperti sebuah taman belakang rumah, kecuali ianya lebih mudah kerana anda boleh menggerakkan persekitaran. Cuba kumpulan saiz dan ketinggian yang berbeza bersama-sama untuk satu reka bentuk yang sangat menarik untuk mata memandang. Selain itu, jika anda mempunyai tumbuh-tumbuhan yang bagus, seperti herba, anda boleh menanam beberapa herba berbeza di dalam bekas yang sama, pastikan anda membenarkan ruang yang cukup untuk berkembang.

0 ulasan:

Catat Ulasan